Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!
Zwrócenie uwagi na ryzyko związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z zaciąganiem wysoko oprocentowanych, krótkoterminowych pożyczek, oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa – to główny cel kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”. Jednym z patronów akcji jest Policja.
Bohaterem kampanii jest
pani Krystyna, która przed świętami zdecydowała się na zaciągnięcie pożyczki w
wysokości czterech tysięcy złotych. Na stronie internetowej kampanii
www.zanim-podpiszesz.pl można śledzić, jak każdego dnia rośnie jej dług, a wraz
z nim stres i frustracja.
Za pomocą witryny kampanii można zapoznać się z podstawowymi informacjami na
temat bezpieczeństwa na rynku finansowym, poznać cztery zasady bezpiecznych
pożyczek, użyć kalkulatorów finansowych, dowiedzieć się, jak niebezpieczne
kruczki prawne stosowane są w umowach, a także uzyskać dostęp do podstawowych
aktów prawnych.
W czasie kampanii, w mediach będących partnerami społecznymi akcji, zostaną
wyemitowane spoty informacyjne tłumaczone na język migowy oraz opatrzone
wyraźnymi napisami.
Z kontroli przeprowadzonej w 2013 roku przez UOKiK wynika m.in., że dla części
firm pożyczkowych głównym źródłem przychodów nie były odsetki od udzielonych
pożyczek, ale różnego rodzaju prowizje i opłaty ponoszone przez konsumentów,
które niekiedy nie były zwracane nawet w sytuacji odmowy udzielenia pożyczki.
Podmioty świadczące usługi pośrednictwa kredytowego oraz firmy pożyczkowe nie
są w Polsce objęte nadzorem KNF i nie muszą mieć licencji, aby prowadzić
działalność. Nie istnieje ponadto wymóg ich rejestracji, stąd trudno
precyzyjnie określić ich liczbę.
Szacunki Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, skupiającej tylko część firm
pożyczkowych, wskazują że firmy te udzieliły w 2013 roku kredytów konsumenckich
i pożyczek o wartości 2,7 miliarda złotych, a wartość ich należności z tego
tytułu wyniosła na koniec roku 3,1 miliarda złotych.
Firmy pożyczkowe specjalizowały się w udzielaniu pożyczek na niskie kwoty i na
krótkie terminy, tj. zajęły niszę produktową, którą banki przez wiele lat nie
były zainteresowane. Średnia wartość pożyczki udzielonej przez firmy pożyczkowe
w 2013 roku wynosiła około 1 300 zł, a w przypadku podmiotów sprzedających
pożyczki wyłącznie przez Internet – około 600 zł.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do współpracy przy kampanii społecznej „Nie
daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”.
Akcja jest
współorganizowana przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz
Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo
Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i
Konsumentów. Wspierają ją Telewizja Polska oraz Polskie Radio.
Strona kampanii: www.zanim-podpiszesz.pl